Home / Toepassingen / Case Studies / Educatie / Århus Akademi, Denmark

Århus Akademi, Denmark

  • Århus Akademi, Denmark
  • Lamprendement

    Lamprendement

    Hoe efficiënt een lamp elektriciteit in licht omzet (lm/W).

  • Ballastclassificatie

    Ballastclassificatie

    Regelt de stroomvoorziening naar de lamp (Energy Efficiency Index of EEI).

  • Lichtverdeling

    Lichtverdeling

    Het licht wordt geregeld en uitgezonden door een armatuur dat optieken gebruikt die het licht naar de juiste locatie richten en sturen.

  • Systeemrendement

    Systeemrendement

    De combinatie van optische en thermische controle in de armatuur (armatuur lm/W) Lichtregeling Aanwezigheid/afwezigheid Aanwezigheid: de lichten gaan automatisch aan en uit op basis van beweging. Afwezigheid: de lichten gaan automatisch uit en moeten met de hand ingeschakeld worden. Daglicht De kunstmatige verlichting reageert op het natuurlijke licht Constante verlichtingssterkte Zorgt voor het juiste verlichtingsniveau tijdens de totale levensduur Taak.

  • Aanwezigheid/afwezigheid

    Aanwezigheid/afwezigheid

    Aanwezigheid: de lichten gaan automatisch aan en uit op basis van beweging. Afwezigheid: de lichten gaan automatisch uit en moeten met de hand ingeschakeld worden.

  • Daglicht

    Daglicht

    De kunstmatige verlichting reageert op het natuurlijke licht.

  • Constante verlichtingssterkte

    Constante verlichtingssterkte

    Zorgt voor het juiste verlichtingsniveau tijdens de totale levensduur.

  • Taak/situatie-instelling

    Taak/situatie-instelling

    De gebruiker kan verschillende scènes kiezen en de verlichting aan verschillende taken aanpassen.

  • Automatische uitschakeling

    Automatische uitschakeling

    Automatische uitschakeling zorgt ervoor dat tijdens onbezette uren alle lichten uitgeschakeld zijn.

  • Taakverlichting

    Taakverlichting

    Verlichting van het taakgebied met de juiste hoeveelheid licht.

  • Verlichtingszones

    Verlichtingszones

    De verlichting wordt in zones onderverdeeld op basis van bezettingspatronen of raamlocaties.

  • Onderhoudsschema

    Onderhoudsschema

    Het onderhoud moet worden uitgevoerd met inachtneming van de ouderdom van het product, prestatie en omgeving.

  • Verspild licht

    Verspild licht

    Alle verkeerd gericht licht is verspild licht.

  • Reflectiefactor

    Reflectiefactor

    Licht wordt weerkaatst door alle oppervlakken in de ruimte.

  • Visible Smart Metering

    Visible Smart Metering

    Resultaten van acties zijn snel te zien in verminderd of vermeerderd energiegebruik.

Nul-energie schoolgebouw gebruikt Menlo3

Århus Akademi renoveerde de oude klaslokalen en breidde de school uit, waarbij zij kozen voor Menlo3. Met een LOR dat 80% overschrijdt, is het lux-niveau 30% hoger in vergelijking met de oude installatie. Gecombineerd met een lager wattage en lichtregeling resulteert de nieuwe installatie in 70% energiebesparing.

Energiebesparingen zijn van groot belang voor het succes van de nieuwe installaties omdat het schoolgebouw geclassificeerd is als een nul-energie gebouw. De verlichting is voorzien van daglicht controles, aanwezigheidsmelders en een optie voor handmatige bediening, waardoor aan elke verlichtingsbehoefte kan worden voldoen. Zo kan een hoog lux-niveau bijdragen tot een verbetering van betrokkenheid en energie tijdens het onderwijs, terwijl het noodzakelijk is om het licht te dimmen bij computerwerk.

Sommige gangen worden gebruikt als studieruimte, zelfs hier is Menlo3 gebruikt vanwege de uitstekende taakverlichting. Met het oog op energiebesparing en een visueel coherente, architecturale uitstraling werd Menlo3 ook gekozen bij de renovatie van bestaande klaslokalen. De vervanging werd één-op-één gerealiseerd, wat het maakt het makkelijk om de verschillen te vergelijken. In dat deel van de school is er een energiebesparing gerealiseerd van 50%. In de zomer verwachten we een besparing van 70% wanneer het besturingssysteem het licht dimt of uitschakelt zodra kunstlicht niet nodig is.

Het Sensa besturingssysteem geeft gebruikers de flexibiliteit die zij nodig hebben, afhankelijk van het gebruik tijdens gewoon onderwijs of computerwerk.