Home / Over Thorn / Nieuws / Aandacht voor toepassingsgebieden voor straatverlichting: wegen in residentiële omgevingen

Aandacht voor toepassingsgebieden voor straatverlichting: wegen in residentiële omgevingen

  • Road Lighting Application Area in Focus: Residential Roads
  • Road Lighting Application Area in Focus: Residential Roads
  • Road Lighting Application Area in Focus: Residential Roads
Nov 25, 2014

De juiste omgeving creëren

Over het algemeen dienen de verlichting van residentiële wegen een zodanige lichtopbrengst en kleurweergave te hebben dat de buurt er beter van wordt en mensen gestimuleerd worden om er ’s avonds op uit te gaan zonder angst voor misdrijven. Armaturen dienen een goede onderlinge afstand te hebben zodat rekening kan worden gehouden met het aanzienlijke aantal afslagen of obstakels voor het positioneren van palen. Ze moeten gemakkelijk te installeren en onderhouden zijn en bestand zijn tegen potentieel vandalisme. De armaturen dienen energiezuinig te zijn en betrouwbaar qua functioneren, met lichtregeling die hun opbrengst bewaakt en waar nodig niet-werkende lantaarns onder de aandacht van het onderhoudsteam brengt. Er dient voor gezorgd te worden dat woningen geen lichthinder ondervinden, maar aan de andere kant ook rekening mee worden gehouden dat sommige bewoners gewend zijn aan overtollig licht dat toegangs- en beveiligingsverlichting voor hun huis biedt. Armaturen met de mogelijkheid van het monteren van lichtschermen zijn wellicht nodig als het terrein er de oorzaak van is dat licht door ramen naar binnen schijnt.

Zelf regelen

Gebruik een of meer van de volgende regelmechanismen:

  • Fotocellen en tijdschakelaars
  • Aanwezigheidsdetectors
  • Standalone dimmen van armaturen (van twee tot diverse niveaus) passend voor zowel de gebruiker als het projectprofiel
  • Kastregeling voor een groep armaturen, via het elektriciteitsnet of een besturingslijn
  • Externe centrale beheerssystemen voor individuele regeling en bewaking, via elektriciteitsleidingen of radiofrequentie

Goede praktijk

Deze wegen worden normaliter gebruikt door gemengd verkeer op lage snelheid waarbij geparkeerde voertuigen algemeen voorkomen en waar vaak voor palen van een hoogte van 6m of minder wordt gekozen. Verlichtingsrichtlijnen worden gegeven in PD CEN/TR 13201-1 vanaf S, A, ES, en EV-klassen gedefinieerd in EN13201-2. Er kan gebruik van een eenzijdige lay-out worden gemaakt om installatiekosten te verlagen hoewel de lay-out kan variëren vanwege meerdere toegangspunten naar particuliere parkeerplaatsen of woningen. Het komt vaker voor dat van de achterkant van het pad wordt verlicht, waardoor voetgangers enz. zich vrij kunnen bewegen. Een verspringende lay-out wordt vaak gebruikt bij aanwezigheid van parkeerstroken en brede voetpaden. In gebieden waar misdrijven vaak voorkomen en gezichten herkend moeten worden, worden verticale en halfcilinder verlichtingsklassen toegepast en lampen met een goede kleurweergave ter verbetering van het beeld gebruikt. Lantaarns met weinig schittering dienen overwogen te worden om het binnendringen van licht in aangrenzende woningen tegen te gaan. Er kunnen armaturen nodig zijn die tegen vandalisme en botsingen bestand zijn. Lantaarns kunnen een thema worden gegeven of zodanig worden gestileerd dat ze bij de buurtweg en architectonische opzet passen. Lichtregeling dient langzaam te dimmen om overlast door schakelen te vermijden.

Een goed voorbeeld van het bovenstaande is onze casestudie Salford, Verenigd Koninkrijk, die hier te vinden is.

Tezamen met onze vernieuwde Road Lighting Application guide.

← Terug naar overzicht