Home / Toepassingen / Case Studies / Transport / Luchthaven Charles de Gaulle, Frankrijk

Luchthaven Charles de Gaulle, Frankrijk

  • Charles de Gaulle Airport, France
  • Charles de Gaulle Airport, France
  • Charles de Gaulle Airport, France
  • Charles de Gaulle Airport, France
  • Lamprendement

    Lamprendement

    Orus LED zorgt ervoor dat een relatief grote hoeveelheid licht door de lamp wordt afgegeven in vergelijking met de hoeveelheid elektriciteit die nodig is om dat licht te produceren.

  • Ballastclassificatie

    Ballastclassificatie

    Regelt de stroomvoorziening naar de lamp (Energy Efficiency Index of EEI).

  • Lichtverdeling

    Lichtverdeling

    Met de Flat Beam® technologie maakt Orus LED nauwkeurige straalregeling mogelijk om nuttig licht te maximaliseren en voor verlichting te zorgen waar deze nodig is.

  • Systeemrendement

    Systeemrendement

    De combinatie van optische en thermische controle in de armatuur (armatuur lm/W) Lichtregeling Aanwezigheid/afwezigheid Aanwezigheid: de lichten gaan automatisch aan en uit op basis van beweging. Afwezigheid: de lichten gaan automatisch uit en moeten met de hand ingeschakeld worden. Daglicht De kunstmatige verlichting reageert op het natuurlijke licht Constante verlichtingssterkte Zorgt voor het juiste verlichtingsniveau tijdens de totale levensduur Taak.

  • Aanwezigheid/afwezigheid

    Aanwezigheid/afwezigheid

    Aanwezigheid: de lichten gaan automatisch aan en uit op basis van beweging. Afwezigheid: de lichten gaan automatisch uit en moeten met de hand ingeschakeld worden.

  • Daglicht

    Daglicht

    De kunstmatige verlichting reageert op het natuurlijke licht.

  • Constante verlichtingssterkte

    Constante verlichtingssterkte

    Zorgt voor het juiste verlichtingsniveau tijdens de totale levensduur.

  • Taak/situatie-instelling

    Taak/situatie-instelling

    De gebruiker kan verschillende scènes kiezen en de verlichting aan verschillende taken aanpassen.

  • Automatische uitschakeling

    Automatische uitschakeling

    Automatische uitschakeling zorgt ervoor dat tijdens onbezette uren alle lichten uitgeschakeld zijn.

  • Taakverlichting

    Taakverlichting

    Verlichting van het taakgebied met de juiste hoeveelheid licht.

  • Verlichtingszones

    Verlichtingszones

    De verlichting wordt in zones onderverdeeld op basis van bezettingspatronen of raamlocaties.

  • Onderhoudsschema

    Onderhoudsschema

    Het onderhoud moet worden uitgevoerd met inachtneming van de ouderdom van het product, prestatie en omgeving.

  • Verspild licht

    Verspild licht

    Nauwkeurige optische regeling en positionering van de armatuur minimaliseert lichtverspilling, dus wordt geen energie verspild door verlichting van het verkeerde gebied.

  • Reflectiefactor

    Reflectiefactor

    Licht wordt weerkaatst door alle oppervlakken in de ruimte.

  • Visible Smart Metering

    Visible Smart Metering

    Resultaten van acties zijn snel te zien in verminderd of vermeerderd energiegebruik.

Achtergrond

Charles de Gaulle is de grootste internationale luchthaven van Frankrijk en één van de belangrijkste luchtvaartcentra in de wereld. Met meer dan 62 miljoen passagiers en ongeveer 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar, is het de op één na drukste luchthaven in Europa. In 2011 heeft Thorn met Aéroports de Paris (ADP) en Sobeca Installers samengewerkt om de innovatieve, laaghangende Orus HID straat verlichting voor het wegennetwerk van Charles de Gaulle International in gebruik te stellen. De armatuur, die ideaal is voor gebruik in de buurt van luchthavens, werd gekozen vanwege de innovatieve tweerichtingsoptiek die een unieke lichtspreiding creëert, de uitstekende uniformiteit zonder schittering, het lage energieverbruik en, bovenal, de montage op slechts 0,9 m hoogte.

Verlichtingsdoel

Luchthaven Charles de Gaulle was tevreden met de installatie van de Orus HID, en had opnieuw een leverancier nodig om een nieuw intern wegdeel van 700m te verlichten. Evenals bij de vorige opdracht, werd ook nu verzocht om een discrete oplossing waarbij het gebruik van hoge palen zou worden vermeden. Aangezien Thorn een goede relatie met ADP had opgebouwd via een overeengekomen retrofit-verlichtingsprogramma met bewaking en beheersing van energieverbruik, werd het bedrijf geselecteerd om een voorstel in te dienen.

Verlichtingsoplossing

Thorn had onlangs de Orus LED op de markt gebracht en suggereerde deze armatuur voor de nieuwe weg. Orus LED bevat alle kenmerken van de Orus HID, maar met het extra voordeel van aanzienlijke verlaging van het energieverbruik. Luchthaven Charles de Gaulle was zo onder de indruk van Orus LED dat men Thorn en ADP Consulting verzocht de mogelijkheid en voordelen te onderzoeken van de vervanging van de aanwezige Orus HID armaturen door de nieuwe Orus LED. Bijgevolg heeft Thorn de Orus LED op de nieuwe weg geïnstalleerd en bovendien een punt voor punt vervanging voor het oude wegennetwerk uitgevoerd.

Resultaat en voordelen

In vergelijking met Orus HID, worden het energieverbruik en de koolstofemissies door de Orus LED meer dan gehalveerd (52% verlaging). De jaarlijkse SLEEC-L (W/cd.m-2/m²) wordt verlaagd tot slechts 0,19 ten opzichte van de vorige reeds uitstekende 0,33. Naast de besparingen op energieverbruik biedt de zeer efficiënte LED een leven van 80.000 uur (@L70B10) waardoor minder onderhoud nodig is en kosten worden verlaagd. De zeer toegankelijke armaturen betekenen bovendien dat het reinigen van het glas gemakkelijk is zonder de noodzaak om op hoogte te werken. Wat belangrijk is, is dat de geringe montagehoogte van Orus LED discreet is en ervoor zorgt dat het licht in het landschap wordt geïntegreerd zonder vliegtuigen, specifieke luchthavenverlichting of geleidingslicht te hinderen. Naast de vele voordelen op het gebied van de lichtopbrengst, versterkt de nieuwe LED-verlichting het imago van luchthaven Charles de Gaulle als een moderne en milieubewuste voorziening. Christophe Durand, Functional Lighting Segment Manager bij Thorn Lighting legt uit: “Orus LED is niet alleen een effectieve keuze op deze locatie maar zou beschouwd kunnen worden als de enige oplossing voor alle beperkingen die een luchthaven met zich meebrengt. Als we naar de lichtopbrengst kijken, biedt Orus LED uitstekende uniformiteit met superieur visueel comfort zonder schittering, en dat alles op minder dan een meter hoogte. De armatuur voldoet bovendien aan de vereiste norm van 1cd.m²." "Het grote verschil tussen de HID- en LED-oplossing is de energiezuinigheid en intelligentie van de armatuur. Orus LED maakt het mogelijk om energieconsumptie nog verder te optimaliseren; ik bedoel we vervangen een 35W lamp met een 27W systeem. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om het verlichtingsniveau centraal te regelen zodat het bij de patronen van het weggebruik aansluit en informatie over elk individueel verlichtingspunt wordt verzameld. Bovendien is de LED-lichtbron stabieler en zijn er minder vervangingen nodig, waardoor de luchthaven profiteert van minder ongemak door onderhoud en lagere kosten."

Belangrijkste feiten

• Wegverlichting vanaf een laag bevestigingspunt op slechts 0,9m
• Energieverbruik en koolstofemissies met 52% verlaagd />• SLEEC-L (W/cd.m-2/m²) daalt van 0,33 tot slechts 0,19